2013-01-01The construction of virtual classrooms centered on the participant, as currently required, has profound implications for the work of teachers, not only as tutors but as instructional designers who go beyond aesthetic and technological requirements, to achieve more active participants. and responsible for their learning, teachers must adapt to the change in modality and the change in instructional focus. We had observed in some virtual classrooms developed on the UJAP technological platform, dispersion of purposes, excessive fragmentation of knowledge, unnecessary use of resources, disconnection between what is said and what is done, which could cause overwhelm, confusion and demotivation. in the participants and in the teacher. Although the use of a central idea to focus on the essence of a course is nothing new, in this work learning metaphors were used as a common thread in the development of virtual classrooms, to additionally obtain a perspective less conditioned by customs, beliefs and particular circumstances of each teacher, helping them to overcome the paradigmatic change. The principles of Grounded Theory were applied to qualitatively analyze: the opinions of the teachers participating in the courses on “Teaching Possibilities of the Acropolis platform” taught at the UJAP by the author, the learning metaphors formulated by them and the subsequent virtual classrooms. that they developed.La construcción de aulas virtuales centradas en el participante, como se precisa actualmente, tiene profundas implicaciones en la labor del docente, no sólo como tutores sino como diseñadores instruccionales que van más allá de requerimientos estéticos y tecnológicos, pues para lograr participantes más activos y responsables de su aprendizaje, los docentes deben adaptarse al cambio de modalidad y al cambio de enfoque instruccional. Habíamos observado en algunas aulas virtuales desarrolladas en la plataforma tecnológica de la UJAP, dispersión de propósitos, excesivo fraccionamiento de saberes, uso innecesario de recursos, desvinculación entre lo que se dice y lo que se hace, lo cual podía ocasionar agobiamiento, confusión y desmotivación en los participantes y en el docente. Aunque el uso de una idea central para enfocarse en la esencia de un curso no es nada nuevo, en este trabajo se utilizaron metáforas de aprendizaje como hilo conductor del desarrollo de aulas virtuales, para obtener adicionalmente una perspectiva menos condicionada por las costumbres, creencias y circunstancias particulares de cada docente, ayudándolos a superar el cambio paradigmático. Se aplicaron los principios de la Teoría Fundamentada para analizar cualitativamente: las opiniones de los docentes participantes en los cursos sobre “Posibilidades Didácticas de la plataforma Acrópolis” dictados en la UJAP por la autora, las metáforas de aprendizaje formuladas por ellos y las subsiguientes aulas virtuales que desarrollaron.application/pdfDerechos de autor 2023 Maritza Rojas de Gudiñohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Metáforas de aprendizajeHilo conductorAulas virtualesLearning metaphorsCommon threadVirtual classroomsLAS METÁFORAS DE APRENDIZAJE COMO HILO CONDUCTOR EN LA CONSTRUCCIÓN DE AULAS VIRTUALES. UNA EXPERIENCIA PRÁCTICAinfo:eu-repo/semantics/article