2013-01-01The Organic Law of Education (2009) establishes the exercise of critical thinking as the guiding principle of University Education. The Simon Bolívar National Project assumes as Public Policy in education the UNESCO recommendation to prioritize the development of personal competencies and skills to think critically, as well as to train teachers to use face-to-face and virtual teaching modalities. To determine the critical thinking skills and abilities developed by the student in the blended modality, at the José Antonio Páez University the subject Statistics II, Fifth Semester, Industrial Engineering Career, section 305I2, night shift was designed, consisting of 32 students, using the Acropolis platform. Readings of illustrative materials were assigned for synchronous and asynchronous discussion and type exercises-problems linked to real and everyday life situations were proposed for the students. The descriptive naturalistic method, an interpretive paradigm, was used to listen to and evaluate the voices and tones of the students in their interventions in the electronic discussion forums and face-to-face sessions. The students used respectful language when making observations to their peers, they reviewed formulas and presented data citing the sources of information, they argued and counterargued their own observations and those made to their classmates, they showed open-mindedness and receptivity to the suggestions or corrections received whenever were founded (Paul and Elder, 2008), they adopted an analytical attitude that they transferred to their work and socio-personal context. La Ley Orgánica de Educación (2009) establece como principio rector de la Educación Universitaria el ejercicio del pensamiento crítico. El Proyecto Nacional Simón Bolívar asume como Política Pública en educación la recomendación de la Unesco de priorizar el desarrollo de competencias y habilidades personales para pensar críticamente, así como de formar al profesorado para utilizar las modalidades didácticas presenciales y virtuales. Para determinar las habilidades y destrezas de pensamiento crítico desarrolladas por el estudiante en la modalidad semipresencial, en la Universidad José Antonio Páez se diseñó la asignatura Estadística II, Quinto Semestre, Carrera Ingeniería Industrial, sección 305I2, turno nocturno constituida por 32 estudiantes, utilizando la plataforma Acrópolis. Se asignaron lecturas de materiales ilustrativos para la discusión síncrona y asíncrona y se plantearon ejercicios-problemas tipo vinculados a situaciones de la vida real y cotidiana para los estudiantes. Se utilizó el método naturalista descriptivo, paradigma interpretativo, para escuchar y evaluar las voces y tonos de los estudiantes en sus intervenciones en los foros electrónicos de discusión y sesiones presenciales. Los estudiantes utilizaron un lenguaje respetuoso al realizar observaciones a sus pares, revisaron fórmulas y presentaron datos citando las fuentes de información, argumentaron y contraargumentaron sus propias observaciones y las formuladas a sus compañeros, mostraron apertura mental y receptividad ante las sugerencias o correcciones recibidas siempre que estuviesen fundamentadas (Paul y Elder, 2008), adoptaron una actitud analítica que transfirieron hasta su contexto laboral y sociopersonal. application/pdfDerechos de autor 2023 Haydee Páez, Omar Figueredohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Pensamiento críticoSemipresencialidadInnovación didácticaCritical thinkingBlended learningDidactic innovationPENSAMIENTO CRÍTICO EN AMBIENTES DE APRENDIZAJE SEMIPRESENCIALESinfo:eu-repo/semantics/article