2013-01-01Implementing the use of learning goals is a teaching strategy that had the purpose of making the participant/student responsible for their own learning in order to awaken metacognitive processes in professional academic performance. This study provides progress in relation to the application of this strategy at the beginning of the training experience in the Learning Theories and Teaching Techniques Curricular Unit, of the Specialization Program in Teaching in Higher Education, José Antonio Páez University, Carabobo State, Venezuela. We worked with 22 participants taking the program. The goal orientation perspective allowed us to explore the interest and commitment of the participants through self-report; It also involved developing a task in a concise, realistic and evaluable way based on what you aspire to achieve, how you are going to achieve it, what you have and within what time. The methodology presents a qualitative approach to the data of an interpretive, deductive/inductive phenomenological condition, given the object of analysis and applied to the educational field. Content Analysis was used through the use of the Atlas Ti program. The results indicate that the strategy gave rise to the development of metacognitive processes towards each of the dimensions worked on, also highlighting Self-regulation Skills when describing the goal related to academic tasks; Therefore, it contributed to the exercise of critical reflective thinking towards professional teacher training and to the development of attitudinal competencies oriented towards achievement motivation. Implementar el uso de metas de aprendizaje es una estrategia de enseñanza que tuvo como propósito responsabilizar al participante/estudiante con su propio aprendizaje con el fin de despertar procesos metacognitivos en el desempeño académico profesional. Este estudio aporta avances en relación con la aplicación de esa estrategia al inicio de la experiencia formativa en la Unidad Curricular Teorías de Aprendizaje y Técnicas de Enseñanza, del Programa de Especialización en Docencia en Educación Superior, Universidad José Antonio Páez, Estado Carabobo, Venezuela. Se trabajó con 22 participantes cursantes del programa. La perspectiva de orientación a metas permitió explorar el interés y compromiso de los participantes mediante un auto-reporte; también, implicó desarrollar una tarea de modo conciso, realista y evaluable en función de lo que aspira lograr, cómo lo va a lograr, con qué cuenta y dentro de qué tiempo. La metodología presenta un Abordaje cualitativo de los datos de condición Fenomenológica interpretativa, deductiva/inductiva, ante el objeto de análisis y aplicado al ámbito educativo. Se utilizó Análisis de Contenido mediante el uso del programa Atlas Ti.  Los resultados indican que la estrategia dio lugar al desarrollo de procesos metacognitivos hacia cada una de las dimensiones trabajadas, además, destacando Habilidades de Auto-regulación al describir la meta relacionada con tareas académicas; por lo que, contribuyó en la ejercitación del pensamiento crítico reflexivo hacia la formación profesional docente y en el desarrollo de competencias actitudinales orientadas hacia la motivación al logro. application/pdfDerechos de autor 2023 Aliria Vilerahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Metas de AprendizajeEnseñanza MetacognitivaEstrategias PedagógicasDesempeño AcadémicoResponsabilidad Social UniversitariaLearning GoalsMetacognitive TeachingPedagogical StrategiesAcademic PerformanceUniversity Social ResponsibilityMETAS DE APRENDIZAJE: UNA ESTRATEGIA DE ENSEÑANZA METACOGNITIVA APLICADA EN ESTUDIOS DE POSTGRADOinfo:eu-repo/semantics/article