2013-01-01The qualities of the learning environment produce academic benefits. In distance education, factors such as closeness, commitment, and monitoring are limited by the use of technological resources. Direct interaction affects evaluation processes. In fact, absence or not, affects the creation of an environment that favors commitment. As an alternative, explicit presence attributed to 3D networks is introduced. On these bases, this work aims to analyze new proposals for monitoring with the use of 3D networks. It is framed in a field investigation, of an exploratory nature, and of participant observation on the students and tutors of Professional Teaching Practice, at the José Antonio Páez University, and of the SLD module of the experts program in elearning processes of the FATLA Virtual University. The study phases allowed us to characterize the appropriate 3D scenarios, design activities that encourage interaction and commitment, and formulate strategies to accompany asynchronously, using the properties of the 3D environments. As a result, a set of factors favoring monitoring was obtained, such as ease of interrelation, visual impact, and transmission of emotions. The designed activities were based on exploration, discovery, exchange of objects and discussions in the chat of the 3D environment. With the avatar and Sloodle technology, the tutor monitors and evaluates, without intervening in all the activities. In conclusion, the proposed strategies validate the action of the virtual tutor. Las cualidades del entorno de aprendizaje producen beneficios académicos. En la educación a distancia factores como la cercanía, el compromiso, el seguimiento, están limitados por el uso de recursos tecnológicos. La interacción directa afecta los procesos de evaluación. De hecho, la ausencia o no, incide en la creación de un ambiente que favorezca el compromiso. Como una alternativa, se introduce la presencialidad explicita atribuida a las redes 3D. Sobre estas bases, en este trabajo se pretende analizar nuevas propuestas para el seguimiento con el uso de las redes 3D. Se enmarca en una investigación de campo, de carácter exploratorio, y de observación participante sobre los estudiantes y tutores de Práctica profesional docente, en la Universidad José Antonio Páez, y del módulo SLD del programa de expertos en procesos elearning de la Universidad Virtual FATLA. Las fases de estudio permitieron caracterizar los escenarios 3D apropiados, diseñar actividades que incentiven la interacción y el compromiso, y, formular estrategias para acompañar asíncronamente, usando las propiedades de los entornos 3D. Como resultado se obtuvo un conjunto de factores favorecedores del seguimiento, tales como facilidad de interrelación, impacto visual, y transmisión de emociones. Las actividades diseñadas estuvieron basadas en la exploración, el descubrimiento, el intercambio de objetos y los debates en el chat del entorno 3D. Con el avatar y la tecnología Sloodle, el tutor hace seguimiento y evalúa, sin intervenir en todas las actividades. En conclusión, las estrategias planteadas revalidan la acción del tutor virtual. application/pdfDerechos de autor 2023 Ifigenia Requena , Javier Fombonahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Acompañamiento asíncronoRedes 3DPresencialidad explicitaAsynchronous accompaniment3D NetworksExplicit presenceACOMPAÑAMIENTO ASINCRONO Y REDES 3D: UN NUEVO CONCEPTO DE PRESENCIA PARA LA EDUCACION A DISTANCIAinfo:eu-repo/semantics/article