2023-11-082023-11-082012-07-01https://riujap.ujap.edu.ve/handle/123456789/4368This study departs from the need to know and use new technological tools and platforms that facilitate the process of education. It´s intention is to analyze the implications of the insertion of environments 3D as resource of education in the Top Education. The methodology of the present investigation(research) is framed as a work of explanatory type, stocks on a design of documentary type; for the compilation of the information, had been elaborated an instrument of type he(she) polls, that was applied to a sample of fifteen (15) Teachers and fifteen (15) students of the area of IT Education of the UJAP, with the intention of obtaining information related about the knowledge that teachers and students possess it brings over of implication of the insertion of three-dimensional environments with pedagogic ends; With the results of the applied instrument, it was analyzed and was observed that both the teachers and the students possess very little information it brings over of the three-dimensional environments and its educational ends; these needs were considered for the production of the investigation which includes instructive material brings over of everything what frames to the three-dimensional environments and more specifically its usefulness to educational level.Este estudio parte de la necesidad de conocer y utilizar nuevas herramientas tecnológicas y plataformas que faciliten el proceso de enseñanza. Su propósito es analizar las implicaciones de la inserción de entornos 3D como recurso de enseñanza en la Educación Superior. La metodología de la presente investigación está enmarcada como un trabajo de tipo explicativo, basada en un diseño de tipo documental; para la recolección de la información se elaboró un instrumento de tipo encuesta, que fue aplicado a una muestra de quince (15) Docentes y quince (15) estudiantes del área de Educación Informática de la UJAP, con la intención de obtener información relacionada sobre el conocimiento que poseen docentes y estudiantes acerca de implicación de la inserción de entornos tridimensionales con fines pedagógicos; con los resultados del instrumento aplicado, se analizó y se observó que tanto los docentes como los estudiantes poseen muy poca información acerca de los entornos tridimensionales y sus fines educativos; estas necesidades fueron consideradas para la elaboración de la investigación el cual incluye material instructivo acerca de todo lo que enmarca a los entornos tridimensionales y más específicamente su utilidad a nivel educativo.application/pdfDerechos de autor 2023 Jennifer Medinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Entornos 3DRecurso de enseñanzaInserción de entornos 3D.Environments 3DResource of educationInsertion of environments 3D.IMPLICACIONES DE LA INSERCIÓN DE ENTORNOS VIRTUALES 3D COMO RECURSO DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIORinfo:eu-repo/semantics/article