2023-11-082023-11-082012-07-01https://riujap.ujap.edu.ve/handle/123456789/4371This study has as intention develop the Offer of Skills of Valuation and this Application in the Student Performance(Yield) of the IT Subject, directed the students of 1er Year of Basic Education, in the National Lyceum Bolivariano "Enrique Bernardo Núñez" located in the Urb. The Isabelica, Valencia, State Carabobo. It is framed as Feasible Project, which aim(lens) chases(prosecutes) the development of a series of technologies(skills) to know the content and the quality of what the discentes are learning, in order to realize the necessary adjustments in the processes of education and learning improving of this form the student performance(yield) of the subject before mentioned. The selected sample was shaped by 36 students of diverse ages and sex. The result threw that the factors: economic, supply(food), health, housing, I access to the technology, recreation and familiar(family) dynamics affect in great way the academic performance(yield), which denotes a marked trend to reprove(blame) the subject, the technologies(skills) of valuation used were: Poll of Previous Knowledge, Valuation of Complementary Readings, Cards of Application, Valuation of the Collaborative Work, Cards of Application, Valuation of Examinations, Directed Explanation and Brief Test(Essay). There arises this way the "Offer" to implement before mentioned, in the first phase qualifying to the educational personnel to slant a workshop presencial and the second phase is based on the use of the technology, using a virtual environment of learning under the modality distantly. Extending this way, the possibility of the improvement of the educational fact.Este estudio tiene como propósito desarrollar la Propuesta de Técnicas de Avaluación y su Aplicación en el Rendimiento Estudiantil de la Asignatura Informática, dirigido a los estudiantes cursantes del 1er Año de Educación Básica, en el Liceo Nacional Bolivariano “Enrique Bernardo Núñez” ubicado en la Urb. La Isabelica, Valencia, Estado Carabobo. Está enmarcado como Proyecto Factible, cuyo objetivo persigue el desarrollo de una serie de técnicas para conocer el contenido y la calidad de lo que están aprendiendo los discentes, a fin de realizar los ajustes necesarios en los procesos de enseñanza y aprendizaje mejorando de esta forma el rendimiento estudiantil de la asignatura antes mencionada. La muestra seleccionada estuvo conformada por 36 estudiantes de diversas edades y sexo. El resultado arrojó que los factores: económicos, alimentación, salud, vivienda, acceso a la tecnología, recreación y dinámica familiar afectan en gran manera el rendimiento académico, lo que denota una marcada tendencia a reprobar la asignatura, las técnicas de avaluación empleadas fueron: Sondeo de Conocimientos Previos, Avaluación de Lecturas Complementarias, Tarjetas de Aplicación, Avaluación del Trabajo Colaborativo, Tarjetas de Aplicación, Avaluación de Exámenes, Explicación Dirigida y Ensayo Breve. Surge así la “Propuesta” de implementar las antes mencionadas, en una primera fase capacitando al personal docente a través un taller presencial y la segunda fase se basa en el uso de la tecnología, empleando un entorno virtual de aprendizaje bajo la modalidad a distancia. Ampliando así las posibilidades del mejoramiento del hecho educativo.application/pdfDerechos de autor 2023 Francisco Reyeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0TécnicasAvaluaciónRendimiento EstudiantilTechnologies(Skills)ValuationStudent Performance(Yield)PROPUESTA DE TÉCNICAS DE AVALUACIÓN Y SU APLICACIÓN EN EL RENDIMIENTO ESTUDIANTIL PARA LA ASIGNATURA INFORMÁTICAinfo:eu-repo/semantics/article