2023-11-082023-11-082012-07-01https://riujap.ujap.edu.ve/handle/123456789/4369This research looks for answers to the needs demanded by the pupils, besides the same way the utilization and application of the virtual environments of education. There is undertaken a exploratory investigation of field of character, and is chased by this to offer to the schoolboys a deeper perspective of the affective values, obliged to reorientate and adapt the educational practice to the current requirements, where the matter is dictated under the modality presence, few interaction, lack of stimulus is observed towards the collaborative work, nonchalance before the development of the subjects, ignorance of the own aptitudes of the teacher as facilitator of the process of education - learning. There proposes itself the profile of affective competitions of the student for the process of mixed education in the subject Familiar and Civil Formation for the pupils of 7mo degree. A survey was realized to know the degree of technological knowledge as well as of the knowledge of affective competitions. Where the results were very favorable for the implementation of the mixed modality, since the pupils use the technology of information and communication in a high degree of utilization. To conclude I develop a profile of affective competitions for its utilization in a virtual environment of learning, which will help to develop and guarantee affective competitions as well as to extend its technological knowledge, collaborative work.Esta investigación busca responder a las necesidades exigidas por los alumnos, además del mismo modo la utilización y aplicación de los entornos virtuales de enseñanza. Se emprende una investigación de campo de carácter exploratoria, y se persigue con esto brindar a los colegiales una perspectiva más profunda de los valores afectivos, obligados a reorientar y adaptar la práctica docente a las exigencias actuales, en donde la materia se dicta bajo la modalidad presencial, se observa poca interacción, falta de estímulo hacia el trabajo colaborativo, indiferencia ante el desarrollo de las asignaturas, desconocimiento de las aptitudes propias del docente como facilitador del proceso de enseñanza-aprendizaje. Se propone el perfil de competencias afectivas del estudiante para el proceso de enseñanza mixta en la asignatura Formación Familiar y Ciudadana para los alumnos del 7mo grado. Se realizó una encuesta para conocer el grado de conocimiento tecnológico, así como de los conocimientos de competencias afectivas. Donde los resultados fueron muy favorables para la implementación de la modalidad mixta, ya que los alumnos utilizan la tecnología de información y comunicación en un alto grado de utilización. Para concluir se desarrolló un perfil de competencias afectivas para su utilización en un entorno virtual de aprendizaje, el cual ayudará a desarrollar y afianzar más sus competencias afectivas, así como ampliar sus conocimientos tecnológicos, trabajo colaborativo.application/pdfDerechos de autor 2023 José Chirinoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Modalidad mixtaCompetencias AfectivasTecnología de Información y Comunicación (TIC)Mixed ModalityAffective CompetitionsTechnology of Information and Communication (TIC)MODALIDAD MIXTA EN EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS AFECTIVAS EN LA ASIGNATURA FORMACIÓN FAMILIAR Y CIUDADANA.info:eu-repo/semantics/article