2013-01-01The ambiguity in the criteria regarding student activity and cognitive production caused by the application of information and communication technologies in educational processes raises the need to delve deeper into the mechanisms for monitoring student progress. According to experts, evaluation in online education is in the process of regulation, which warrants an analysis of the correspondence between the means to evaluate and the strategies to facilitate the transfer. This work is undertaken in the form of a feasible project, based on field and documentary research, with Computer Engineering and Computer Education students as the population, with the essential purpose of proposing technology-based instruments for the evaluation of educational processes in line, from which specific objectives are derived: 1. Identify the use of technological resources in teachers of the institution, 2. Analyze the feasibility of applying evaluation processes based on technology, 3. Design evaluation instruments with the use of technology , for monitoring, support and evaluation in distance education and its variants. The results are the set of instruments designed according to the nature of the subject, and according to their function in the learning process and product, that is: accompany, follow or evaluate. This set is characterized by simple questionnaires, consultations, guided debate, free debates, social networks, mobile questionnaires, electronic documents, group and individual assignments, whose properties are specified according to the student context and individual factors. La ambigüedad en los criterios sobre la actividad del estudiante y su producción cognitiva originada por la aplicación de tecnologías de la información y comunicación en los procesos educativos, plantea la necesidad de profundizar acerca de los mecanismos para el seguimiento del progreso estudiantil. Según expertos, la evaluación en la educación en línea se encuentra en proceso de regulación, ello amerita un análisis sobre la correspondencia entre los medios para evaluar y las estrategias para facilitar la transferencia. Se emprende este trabajo bajo la modalidad de proyecto factible, basado en una investigación de campo y documental, teniendo como población estudiantes de Ingeniería en Computación, y Educación Informática, con el propósito esencial de proponer instrumentos basados en tecnología para la evaluación en procesos educativos en línea, del cual se derivan como objetivos específicos: 1. Identificar el uso de recursos tecnológicos en docentes de la institución, 2. Analizar la factibilidad de aplicación de procesos de evaluación basados en tecnología, 3. Diseñar instrumentos de evaluación con el uso de tecnología, para el seguimiento, acompañamiento y evaluación en la Educación a distancia y sus variantes. Como resultados se obtiene el conjunto de instrumentos diseñados según la naturaleza de la asignatura, y según su función en el proceso y producto de aprendizaje, es decir: acompañar, seguir o evaluar. Este conjunto esta caracterizado por cuestionarios simples, consultas, debate guiado, debates libres, redes sociales, cuestionarios móviles, documentos electrónicos, asignaciones grupales e individuales, cuyas propiedades se especifican según el contexto estudiantil y factores individuales. application/pdfDerechos de autor 2023 Ifigenia Requena Negrónhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0EvaluaciónTecnologíaInstrumentosEvaluationTechnologyInstrumentsRECURSOS E INSTRUMENTOS PARA LA EVALUACIÓN EN PROCESOS EDUCATIVOS EN LA MODALIDAD A DISTANCIAinfo:eu-repo/semantics/article